Witamina A – Dlaczego jest tak ważna dla naszego organizmu? 

Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach. Witamina A to potoczna nazwa, często nazywana jest również beta-karotenem, retinolem oraz akseroftolem. Organizm magazynuje tę witaminę w wątrobie i tkance tłuszczowej. Witamina A jest niezbędna w procesie widzenia, wzmacnia odporność oraz działa profilaktycznie przeciw nowotworom. To tylko kilka z wielu funkcji, jakie pełni w organizmie witamina A. Dlaczego jest ona tak ważna dla naszego organizmu? Co grozi nam w wyniku niedoborów? W jakich produktach znajdziemy witaminę A?

Witamina A w walce z nowotworem

Witamina A ma właściwości antyoksydacyjne. Wspomaga zdolność regeneracyjną komórek oraz bierze udział w przebiegu procesów wzrostowych.  Wpływając na wzrost i różnicowanie komórek, zapobiega rozwoju komórek nowotworowych. Głównie wykazuje działanie hamujące rozwój nowotworów jelita grubego, dróg oddechowych, piersi oraz przełyku.

Witamina A wzmacnia odporność

Witamina A powoduje zwiększenie ilości ciał odpornościowych oraz wpływa na właściwą czynność tkanki nabłonkowej. Dzięki temu skraca okres choroby oraz chroni nabłonek skóry. Witamina A działa profilaktycznie szczególnie w przypadku leczenia chorób dróg oddechowych. Chroni organizm przed infekcjami oraz pomaga w leczeniu rozedmy płuc.

Witamina A w walce z niedoskonałościami oraz zmianami skórnymi

Witamina A wpływa korzystnie na naszą skórę, ponieważ przyśpiesza odnowę naskórka oraz hamuję utratę wody ze skóry. Witamina również wpływa pobudzająco na wytwarzanie elastyny i kolagenu, czyli składników budulcowych skóry. Retinol pomaga w walce z trądzikiem, ponieważ sprawia, że skóra jest nawilżona i elastyczna. Dzięki odpowiedniej ilości witaminy A poprawia się jędrność skóry oraz możemy zaradzić wczesnym powstawaniu drobnych zmarszczek. Dodatkowo prowitamina A, czyli beta-karoten działa jak filtr przeciwsłoneczny, ponieważ zmniejsza wrażliwość skóry na promieniowanie UV.

Niedobór witaminy A – kurza ślepota

Witamina A jest niezbędna w procesie widzenia, ponieważ wchodzi w skład rodopsyny, czyli barwnika wzrokowego w pręcikach siatkówki oka.  Niedobór rodopsyny powoduje ślepotę zmierzchową, czyli tzw. kurzą ślepotę. Wada wzroku charakteryzuje się zaburzeniem widzenia o zmierzchu, przy mało intensywnym świetle. Nieleczona wada może prowadzić to wielu niekorzystnych powikłań, dlatego nie należy lekceważyć objawów kurzej ślepoty, a tym bardziej podażu witaminy A w diecie.

Objawy niedoboru witaminy A

Bardziej podatni na niedobór witaminy są osoby starsze, kobiety w ciąży, palacze i alkoholicy. Jednakże nie należy ignorować objawów również wśród innych grup społecznych. 

  • szorstka skórka
  • łamliwe, suche paznokcie i włosy
  • wzmożony trądzik/wypryski
  • częsta biegunka
  • zmniejszony apetyt

Produkty będące źródłem witaminy A

Najlepszą profilaktyką przeciw skutkom niedoboru witaminy A jest spożywanie produktów bogatych w tę witaminę. Wśród zwierzęcych pokarmów, witaminę A znajdziemy w: pełnym mleku i wyrobach mlecznych, tłustych rybach, wątrobie. Natomiast osoby na diecie roślinnej powinny spożywać: marchew, szpinak, pomidory, śliwki, morele, dynię oraz zielone warzywa.