Dlaczego w okresie zimowym czujemy się bardziej zmęczeni?

Spadek temperatury, krótsze dni, dłuższe noce, ciepłe ubranie-to między innymi mówi nam o tym, że zbliża się zima. Dla wszystkich okres zimowy jest walką z sennością, mobilizacją i energią. Jak zima wpływa na nasz zegar biologiczny? Dlaczego akurat podczas tej pory roku czujemy się bardziej zmęczeni? Jak z tym walczyć?

Niedobór seratoniny w zimie przyczyną braku energii

Zimą znacznie spada stężenie serotoniny w organizmie. Hormon ten jest bardzo ważny w reakcji na bodźce zewnętrzne. Niedobór serotoniny powoduje, że szybciej się męczymy. Bierze udział w regulacji temperatury ciała, w procesach układu krążenia oraz ciśnienia krwi. Serotonina stymuluje również ośrodkowy układ nerwowy, dlatego niedobór tego hormonu w okresie zimowym zwiększa ryzyko wystąpienia depresji. Krótsze dni zimą powoduje, że czasami nawet w ogóle nie wystawiamy organizmu na słońce. Promienie słoneczne wpływają pozytywnie na procesy zachodzące w organizmie, natomiast sztuczne oświetlenie w pracy/domu nie jest w stanie wyrównać naturalnego słońcu.

Nadmiar melatoniny w okresie zimowym powoduje nadmierne zmęczenie

Melatonina nazywana jest hormonem snu. Jej poziom rośnie w ciemnych otoczeniu. Zimą znacznie szybciej zachodzi słońce i znacznie później wstaje. Latem, kiedy jest dużo światła dziennego, stężenie melatoniny jest znacznie mniejsze niż zimą. O tej porze roku wieczory zaczynają się o godzinie 16, przez co szybciej i bardziej chce nam się spać. Wysoki poziom melatoniny wpływa na narządy wewnętrzne: hamuje działanie tarczycy, która wydziela wówczas mniej hormonów. Z tego powodu nasz metabolizm znacznie spada, co przyczynia się do spadku energii i przybieraniu na wadze. 

Obrona przed zimnem to dodatkowy wysiłek dla organizmu

Niskie temperatury nie są przyjazne dla naszego organizmu, dlatego, kiedy na zewnątrz zaczyna być zimno, organizm walczy na wiele sposobów. Zimą znacznie zmniejsza się pocenie organizmu, naczynia krwionośne w skórze kurczą się, aby zabezpieczyć się przed utratą ciepła. Takie działanie organizmu chroni przed wyziębieniem, ale powoduje dodatkowe zużycie przez niego energii. Skutkiem tego zimą czujemy się bardziej zmęczeni, a niekiedy po długim zimowym spacerze najchętniej poszlibyśmy spać.

Niedobór tlenu w okresach zimowych

Późną jesienią i zimą znacznie zwiększa się ilość szkodliwych substancji w powietrzu. Jest to spowodowane brakiem liści roślin, które są naturalnym filtrem powietrza. W dużych miastach w okresie zimowym zawartość tlenu w powietrzu spada nawet do 20%. Ponadto niskie temperatury powodują pogorszenie ukrwienia, co skutkuje niedotlenieniem organizmu. Kiedy jesteśmy niedotlenieni, mamy mniej energii, problemy z koncentracją i szybko się męczymy.

Jak walczyć z zimową sennością?

Przede wszystkim pij dużo wody. Zimą z powodu mniejszego pocenia i niskich temperatur zapominamy o nawadnianiu swojego organizmu. Staraj się wypijać dziennie 1,5-2 litry płynów. Zimą dobrze jest wietrzyć często pomieszczenia, zwłaszcza te, w których śpimy. Oprócz tego należy pamiętać o spacerach. Wystarczy raz na jakiś czas wyjść na godzinę. Takie działania pomogą nam dotlenić swój organizm, co zapobiega ciągłemu zmęczeniu.