Pies w samolocie – kompletny poradnik dla podróżujących

Podróż z psem samolotem nie należy do najłatwiejszych. W przypadku samochodu, pociągu, a nawet autobusu, można zapomnieć o wielu czasochłonnych formalnościach. Nie oznacza to jednak tego, że lot z ukochanym zwierzakiem jest niemożliwy. Przygotowania należy rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem – nigdy nie wiadomo, czy formalności nie przeciągną się w czasie. Załatwianie ich na ostatnią chwilę nie jest rozsądnym posunięciem. Nie można również zapomnieć o potencjalnych kosztach. Ponadto, nie każdy czworonóg jest w dobrym stanie psychicznym lub fizycznym. Potrzebujesz sprawdzonych, a zarazem aktualnych informacji na ten temat? Znajdziesz je poniżej!

Od czego zacząć?

Pierwszym krokiem jest zastanowienie się, czy lot samolotem jest jedynym dostępnym rozwiązaniem. Faktem jest, że w niektóre miejsca nie można dotrzeć drogą lądową lub podróż samochodem może trwać kilka dni. W takiej sytuacji najrozsądniej jest wybrać samolot. Przed rezerwacją biletów należy sprawdzić, jak wybrana linia lotnicza podchodzi do tematu zwierząt. Nie zawsze lot samolotem z psem jest możliwy! Brak przeciwwskazań nie oznacza tego, że właściciel czworonoga zostanie zwolniony z wielu uciążliwych obowiązków. Konieczne jest dokładne zapoznanie się z regulaminem – osoby, które chcą wejść na pokład z pupilem muszą spełnić wiele restrykcyjnych zasad. Nieco inaczej podchodzi się do ras uznawanych za niebezpieczne. W Czechach wymagane jest zgłoszenie o przylocie (z minimum jednodniowym wyprzedzeniem). Wiele popularnych linii lotniczych nie wyraża zgody na przelot psa rasy uznanej za niebezpieczną. Restrykcje mogą dotyczyć również zwierzaków o dużych gabarytach. Każda marka lotnicza posiada własny regulamin. Może zmieniać się on w czasie, więc warto zapoznać się z nim bezpośrednio przed planowaną podróżą.

Jakie dokumenty są niezbędne?

Lot samolotem z psem nie będzie możliwy bez kompletu wymaganych dokumentów. Właśnie dlatego nierozsądne jest zostawianie formalności na ostatnią chwilę. Brak nawet jednego zaświadczenia może sprawić, że zwierzak nie zostanie wpuszczony na pokład. Warto podkreślić, że linie lotnicze uznają to za zaniedbanie właściciela. Nie należy więc oczekiwać zwrotu pieniędzy za niewykorzystane bilety. Strata finansowa może wynosić nawet kilka lub kilkanaście tysięcy złotych, a wszystko zależy od kierunku podróży. Transport psa samolotem wymaga posiadania m.in.:

  • zaświadczenia o szczepieniu przeciw wściekliźnie,
  • zaświadczenia o dobrym stanie zdrowia zwierzęcia (należy uwzględnić, jakie szczepienia są obowiązkowe w państwie docelowym),
  • psiego paszportu.

Psi paszport wydawany jest przez weterynarza, więc nie trzeba obawiać się wizyty w urzędzie. Opisywany dokument zawiera takie informacje, jak m.in. rasa, płeć, umaszczenie, numer microchipa lub tatuażu.

Jak wyrobić psu paszport?

Zagraniczna podróż z psem wymaga wyrobienia paszportu. Najczęściej proces ten nie trwa zbyt długo (dokument może zostać wydany „od ręki”), jednak dobrze jest zaplanować go z odpowiednim wyprzedzeniem. Paszport dla zwierzaka wymagany jest zarówno przez kraje z Unii Europejskiej, jak i pozostałe. Może on zostać wydany przez weterynarza, który ma stosowne uprawnienia. Podstawą jest więc wybór odpowiedniego gabinetu weterynaryjnego! Nie wystarczy udać się do pierwszej znalezionej leczniczy. W paszporcie znajduje się wykaz szczepień – podobnie, jak w książeczce zdrowia. Nie każdy właściciel zwierzaka wie, że książeczkę zdrowia zwierzaka trzeba mieć przy sobie nawet w miejscu zamieszkania. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, aby w przypadku nieplanowanego zdarzenia udowodnić, że piec posiada wymagane szczepienia. Lekarz weterynarii (z czynnym prawem wykonywania zawodu) musi sprawdzić kondycję zwierzęcia. Jeśli istnieje ryzyko tego, że lot samolotem negatywnie wpłynie na zdrowie czworonoga, to specjalista może odmówić wyrobienia paszportu. Za omawiany dowód tożsamości psa trzeba zapłacić około 100 zł. Czasami jednak naliczane są dodatkowe opłaty – dotyczy to zwierzaków, które nie posiadają aktualnych szczepień lub nie były w przeszłości czipowane. Plusem jest fakt, że psi paszport nie posiada terminu ważności. Problemem są zbyt młody wiek – dla przykładu, szczepienia przeciw wściekliźnie są wykonywane dopiero po trzecim miesiącu życia.

Do czego służy psi paszport?

Psi paszport wyrabiany jest do takich samych celów, jak dokument dla człowieka. Dzięki niemu możliwa jest identyfikacja zwierzęcia. Ponadto, znajdują się w nim informacje o przebytych chorobach czy też przyjętych szczepieniach. Warto wspomnieć również o danych kontaktowych opiekuna. Czworonóg powinien być oznakowany poprzez czip lub tatuaż. Nigdy nie wiadomo, co zdarzy się podczas zagranicznych wojaży. Zdarzają się sytuacje, że niewłaściwie zabezpieczone psy w stanie silnego stresu uciekają z lotniska. Trzeba być przygotowanym na każdą okoliczność – priorytetem jest zadbanie o kwestie bezpieczeństwa. Czy zwierze, które nie zostało oznakowane, może otrzymać paszport? Nie – jest to obowiązkowy element dla tych, którzy planują lot za granicę z pupilem. Dotyczy to zarówno psów rasowych, jak i nierasowych. Dzięki numerom identyfikacyjnym możliwe jest utrzymanie porządku w rejestrze czworonogów. Ponadto, wspomagają one monitorowanie szczepień zwierząt i potencjalnych zagrożeń (np. rozprzestrzeniania się wścieklizny).

Pies w samolocie – jak może być przewożony?

Można wyróżnić kilka form przewozu psa w samolocie. Wybór nie zawsze należy do właściciela. Warto wziąć pod uwagę, że dla zwierzęcia samotna podróż może być źródłem stresu. Czworonóg może podróżować:

  • na pokładzie (w transporterze),
  • w luku bagażowym,
  • cargo (w specjalnym samolocie transportowym).

Oddzielenie psa od właściciela bywa traumatycznym przeżyciem. Wiele więc zależy od osobowości zwierzaka. Może okazać się, że lot w odosobnieniu nie zrobi na nim dużego wrażenia. Transporter nie zostanie umieszczony pomiędzy bagażami i walizkami. W samolocie znajduje się wydzielona przestrzeń, w której panują dogodne warunki. Odpowiednia temperatura oraz optymalna zawartość tlenu sprawia, że pomieszczenie spełnia restrykcyjne normy i standardy. Nie można również nie wspomnieć o wygłuszeniu, dzięki któremu pies nie będzie narażony na hałas silnika.

Kiedy pies może być przewożony w kabinie?

Wiadomym jest, że dla wielu osób przewóz psa w kabinie samolotu to najlepsze rozwiązanie. Może ono zostać zrealizowane w przypadku, gdy zwierze posiada certyfikat przewodnika (SVAN). Niezaprzeczalnym plusem jest fakt, że w takiej sytuacji nie ma konieczności zapłaty za bilet. Ponadto, bez znaczenia są gabaryty oraz waga czworonoga. Pies nie musi zostać zamknięty w transporterze. Istotne jest, aby znajdował się na smyczy. Nie może on zakłócać spokoju innych pasażerów. Niektóre linie lotnicze zezwalają na przewóz w kabinie czworonogów, które pełnią rolę wsparcia emocjonalnego (ESAN). Oczywiście fakt ten musi być udokumentowany. Czasami niewielkie zwierzaki mogą podczas lotu znajdować się z właścicielem, jednak muszą zostać zamknięte w transporterze. Ważne, aby podczas lądowania lub turbulencji znajdował się on pod siedzeniem. Czworonogi asystujące również muszą zostać właściwie zabezpieczone – nie można wykluczyć, że specyficzna sytuacja na pokładzie wywoła u nich lęk i niepożądane reakcje na zagrożenie.

Przewóz psa w luce bagażowej lub cargo

W tym przypadku również należy sprawdzić maksymalną wagę zwierzaka. Kolejny krok do zweryfikowanie dopuszczalnych rozmiarów transportera. Musi on zapewnić psu optymalną wygodę oraz swobodę. Na każdego psa przypada jeden transporter. Wyjątek stanowią szczeniaki, które nie ukończyły jeszcze 6 miesiąca życia – w takiej sytuacji w jednej klatce można znajdować się maksymalnie trzy psy. Do transportera należy przymocować etykietę – musi ona zawierać dane kontaktowe właściciela, psa oraz informacje dotyczące żywienia. W przypadku lotu z czworonogiem trzeba spodziewać się dłuższej odprawy. W niektórych przypadkach konieczne jest zjawienie się na lotnisku już trzy godziny przed odlotem. Niezależnie od tego, gdzie będzie znajdować się pies, nie powinien być karmiony na kilka godzin przed lotem. Ważne, by zadbać o zaspokojenie jego potrzeb fizjologicznych. Wskazany jest długi spacer.

Jaki transporter dla psa do samolotu?

W zdecydowanej większości przypadków pies musi znajdować się w transporterze podczas lotu samolotem. Na stronie wybranej linii lotniczej z pewnością znajduje się regulamin, w którym ustalono obowiązujące zasady – należy sprawdzić maksymalną wagę zwierzęcia (wraz z transporterem). Najczęściej jest to 8-10 kg. Transporter musi także posiadać ustalone wymiary. Zbyt duży nie zmieści się pod fotelem pasażera, co jest problemem podczas lądowania lub turbulencji. W kabinie mogą znajdować się wyłącznie małe psy. Tylko nieliczne linie lotnicze zezwalają na transport w dedykowanych torbach. Ich atutem jest fakt, że po złożeniu zajmują niewielką ilość miejsca, więc bez problemu można je schować. Najważniejsze jest to, aby przewozić psa w sposób ergonomiczny. Zwierzak nie może się męczyć, ani być narażony na nieprzyjemne odczucia. Należy również dodać, że wiele psów pierwszy raz ma do czynienia z transporterem w samolocie. To błąd właściciela! Niezbędne jest wcześniejsze oswojenie pupila z klatką transportową.

Jak przyzwyczaić psa do transportera?

Najlepiej, aby transporter był obecny w życiu czworonoga już od szczenięcych lat. Dzięki temu podróż w zamknięciu nie będzie dla niego stresująca. Jeśli jednak zwierzak nigdy wcześniej nie miał do czynienia z klatką, to przygotowania do lotu należy rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem. Nauka powinna przebiegać w pozytywnej atmosferze. Nagrodą za posłuszeństwo mogą być smaczki – dzięki temu zwierzak będzie miał motywację do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń. Wiadomym jest, że przebywanie w dość ciasnym, zamkniętym transporterze wywołuje pewien dyskomfort, jednak wszystko jest kwestia przyzwyczajeń. W pierwszych dniach klatka powinna zawsze być otwarta, tak aby pupil mógł do niech swobodnie wchodzić, kiedy najdzie go na to ochota. Kolejnym krokiem są kilkuminutowe podróże w zamkniętym transporterze. Po kilku tygodniach czworonóg będzie w pełni przygotowany do lotu.