Internetowe zbiórki coraz częściej wspierane przez Polaków
W Polsce coraz szybciej wzrasta rynek internetowych zbiórek. Najczęściej osoby finansujące tego typu przedsięwzięcia są osobami młodymi. Wartość wpłat w serwisie zrzutka osiągnęła aż 42 mln złotych, a jeszcze kilka lat temu kwota ta sięgała 3 mln złotych. Polacy coraz częściej robią zrzutki na różne cele. Do najpopularniejszych należą: leczenie, na karmy dla zwierząt (schronisk), czy wydanie książki. Również dość często zdarza się, ze sąsiedzi osoby potrzebującej zakładają zbiórkę, a później pomagają w remoncie domu. Facebook, jako portal społecznościowy również pozwala na założenie takiej zbiórki z okazji własnych urodzin. Cel wybierany jest przez jubilata.
Wspieranie zrzutki
Młodzi ludzie w wieku 18-24 oraz 25-32 są najliczniejszą grupą wspierające zbiórki internetowe. Mężczyźni najczęściej są założycielami zbiórek internetowych, a kobiety realizują około 2/3 wpłat. We wpłacanych na zbiórki internetowe kwotach przeważają w 70% przelewy do 50 złotych. Wzrosły również donacje od 251 do 500 zł. Najczęściej wykonywane przelewy są w poniedziałki (ok.19%) oraz wtorki (ok. 20%). Z dnia na dzień w tygodniu procentowy udział spada i osiąga najniższy poziom w sobotę (ok. 10%), a w niedzielę nico wzrasta do około 15%. Również w przypadku wartości wpłat początek tygodnia i niedziela są na pierwszym miejscu. Jeśli chodzi o godziny wpłat, najczęściej są to wieczorowe pory w okolicach 20-22 godziny.
Popularność zbiórek internetowych
Rynek crowdfundingu prawdopodobnie wzrośnie nawet o połowę. Aż dwie na trzy transakcje wykonywane są za pomocą aplikacji bankowych, mobilnych. Internetowy rynek zbiórek w Polsce już od jakiegoś czasu cieszy się ogromną popularnością. Dynamika wzrostu również występuje w zagranicznych rynkach. Każdy rodzaj zbiórki internetowej jest popularny i cieszy się dużym zainteresowaniem pośród Polaków. Nie ma znaczenia czy jest to zbiórka charytatywna, indywidualna, czy o charakterze społecznym Dzięki takim faktom rozwój crowdfundingu w Polsce rośnie dynamiczne.
Najpopularniejsze portale i kategorie
Do najpopularniejszych portali zbiórkowych należą:
- polakpotrafi.pl,
- wspieram.to,
- siepomaga.pl,
- wspieramkulture.pl,
- zrzutka.pl,
- fundujesz.pl,
- pomagam.pl,
- wspieram.to,
- wspieramkulture.pl,
- wspolnicy.pl,
- crowdcube.pl,
- odpalprojekt.pl.
Każdy może zgłosić swoją zrzutkę na dowolny projekt w dowolnej sprawie. Znajdziemy m.in. kategorie:
- edukacja;
- produkcja filmowa;
- wydarzenia społeczne czy kulturowe;
- fotografia;
- teatr, muzyka, kino;
- inne prywatne.
Historia crowdfundingu
Crowdfunding narodził się w Stanach Zjednoczonych, w latach 90 XX wieku. Pierwszy projekt zbiórki internetowej był założony przez fanów zespołu Marillion. W roku 1997 przeprowadzili internetową akcję, która docelowo miała zgromadzić 60 tysięcy dolarów na trasę koncertową zespołu. Docelowo zebrali o 100 tysięcy dolarów więcej. Zespół, aby wynagrodzić osobom, które wpłacały pieniądze na zbiórkę, umożliwił zakup ich płyty jeszcze przed jej premierą. Po tym wydarzeniu zaczęły powstawać największe portale crowdfundingowe na świecie tj. Kickstarter czy Indiegogo.