Ile posiłków dziennie powinniśmy jeść? 

„Jedz owoce do 12. Pamiętaj o warzywach. Włącz do swojej diety produkty pełnoziarniste. Aby być bardziej skoncentrowanym, wrzuć codziennie kilka orzechów”. Tyle tych zasad komponowania dobrej diety, ale jak to wszystko zmieścić w ciągu dnia, żeby było dobrze? Mówi się o 5 posiłkach w ciągu dnia. A co jeśli nie masz tyle czasu albo po prostu nie jesteś głodny co 3 godziny? Oto kilka rad jak sobie radzić z planowaniem pory posiłków w ciągu dnia.

Zalecenia dietetyków

Specjaliści radzą, aby spożywać 4-5 posiłków dziennie w odstępach co 3-4 godziny. Rozpisując kaloryczność posiłków warto, aby śniadanie zawierało 30-40% zapotrzebowania, obiad 40%, natomiast kolacja 20-30%. Jednakże ilość posiłków w ciągu dnia zależy od trybu życia pacjenta oraz dyspozycyjności czasem. Czy 4-5 posiłków dziennie to konieczność? 

Dlaczego 2-3 posiłki dziennie to może być mało? 

Jedzenie dużych 2 albo 3 posiłków w ciągu dnia źle wpływa na nasz układ pokarmowy. W istocie zwalnia się nasz metabolizm, a my czujemy się ociężali i wcale nie mam energii. Duże odstępy pomiędzy posiłkami powodują, że nasz organizm produkuje zapasy, poza tym po dłuższym czasie niejedzenia rzucamy się na posiłek, jak byśmy nie jedli co najmniej tydzień. Mała ilość posiłków w ciągu dnia powoduje, że jemy bardziej nieregularnie. Takie działanie powoduje duże wahania poziomu glukozy i insuliny, co zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy. 3 posiłki dziennie to absolutne minimum, jakie powinniśmy spożywać w ciągu dnia.

Regularność to klucz do sukcesu

Dietetycy zalecają 4-5 posiłków w ciągu dnia w odstępach co 3-4 godziny. Dlaczego tak zwraca się na to uwagę? Zacznijmy od tego, że taki rozkład posiłków jest bardzo dobrym rozpoczęciem dla osób, które zupełnie nie wiedzą jak wprowadzić regularność w diecie. Jednak jeżeli twój tryb pracy nie pozwala ci na częste jedzenie, nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś jadł 3 posiłki dziennie, jeśli jesz je w regularnych odstępach. Nasz organizm po dłuższym czasie przywyka to pewnych rzeczy, a jeśli uczucie głodu co trzy godziny jest dla ciebie kłopotliwe, zmień to. Ważna jest regularność i zdrowa dieta, a to, czy jemy 5, czy 3 posiłki w ciągu dnia, nie ma większego znaczenia.

Nie posiłki a ich kaloryczność

Niezależnie od tego, ile spożywasz posiłków w ciągu dnia, ważna jest ich kaloryczność. Jeśli codziennie będziesz spożywać nadmiar kalorii w stosunku do twojego zapotrzebowania, możesz przybrać na wadze. Z kolei, jeśli twój bilans kaloryczny pod koniec dnia będzie ujemny – zrzucisz zbędne kilogramy. Nie ma znaczenia, czy rozłożysz kaloryczność na 3, czy na 5 posiłków, to dzięki kaloriom tak naprawdę osiągniesz wymarzoną sylwetkę. Najlepiej obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne w ciągu dnia dostosowane do wymarzonego celu (masa/utrzymanie wagi/redukcja), a wynik podzielić na ilość posiłków w ciągu dnia. Jeśli jesteś zdrowy, nie ma znaczenia, czy rozłożysz kaloryczność na 3, czy na 5 posiłków. Inaczej jest w przypadku chorób tarczycy, cukrzycy itd.