6 godzin to za mało? Ile wynosi optymalna długość snu?

Naukowcy twierdzą, że przesypiamy aż ⅓ swojego życia. Zatem bardzo dużo czasu poświęcamy na sen, dlatego warto zadbać o jak najlepsze jego warunki. Badania potwierdzają, że coraz więcej osób nie zwraca uwagi na to jak, w jakich warunkach zasypiają i jak śpią. Jak się ogólnie przyjmuje, długość snu powinna mieścić się w przedziale między 6, a 8 godzin dziennie, wtedy ma on najlepszy wpływ na pracę układu krążenia. Ze zdrowotnego punktu widzenia, nie powinno się ani skracać tego czasu, a co gorsza dosypiać. Wiadomo również, że zwiększa się ilość osób cierpiących na bezsenność, co ma bardzo negatywny wpływ na nasz organizm. Uznaje się nawet, że jest to choroba cywilizacyjna XXI wieku. 

Dlaczego sen jest taki ważny?

Naukowcy cały czas badają jaki wpływ na nasz organizm ma sen. Dużo osób bagatelizuje potrzebę, jaką jest sen. W nocy, gdy jest to odpowiedni czas na zatracenie się w snach to duża część społeczeństwa woli obejrzeć film, czy kolejny odcinek serialu, czytać książkę przy bardzo słabym świetle albo zarywać noc na pracy i dokończeniu projektu. W sytuacji, gdy zaniedbujemy sen, w ciągu dnia jesteśmy zmęczeni i zaczynamy ratować się kawą i energetykami. Takimi oto wspomagaczami niszczymy swój organizm i narządy wewnętrzne. Może na początku wydawać się wszystkim, że to nic złego, ale z czasem, gdy sytuacje będą się powtarzać, odczujemy, że organizm zaczyna odczuwać tego konsekwencję. 

Specjaliści twierdzą, że nadmierna senność w ciągu dnia odbija się również na relacjach społecznych, pogorszeniu wyników w nauce oraz spadku jakości wykonywanej pracy. Nie możemy się skupić na powierzonych obowiązkach, a myśli uciekają jak najdalej od tego czym aktualnie się zajmujemy. W najgorszym wypadku konsekwencją braku snu, towarzyszy pogarszający się stan zdrowia, który wiąże się z pojawieniem chorób między innymi, takich jak cukrzyca, otyłość, depresja, udar i nadciśnienie tętnicze. 

Odpowiednie warunki do snu 

Chcąc rano budzić się wypoczętym, zrelaksowanym i gotowym do działania, należy zadbać o odpowiednie warunki do snu. Mianowicie przed snem nie powinno się wykonywać zbyt intensywnych ćwiczeń, które pobudzają organizm. Wskazany jest jedynie krótki spacer lub delikatne ćwiczenia rozluźniające i odprężające. Następnie pamiętaj, aby na noc się nie przejadać, tylko zjeść lekką kolację najlepiej kilka godzin przed pójściem spać. Unikaj picia na noc kawy, mocnej herbaty oraz alkoholu. 

Najważniejszym jednak elementem, o który należy zadbać, aby sen przyniósł regenerację i odprężenie jest łóżko. Materac, na którym śpimy, powinien być wygodny i dobrany odpowiednio do indywidualnych potrzeb. Dobrze wyprofilowana poduszka to kolejny bardzo istotny element, aby prawidłowo zadbać o kręgosłup i kark. Istotne znaczenie ma też odpowiednio wywietrzone pomieszczenie, w którym śpimy, dzięki temu sen jest lekki i przyjemny. Warto pamiętać, że o jakość snu trzeba dbać zawsze, ma on bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie następnego dnia.